Video Foto Galeri Yazarlar
22.8.2018 - Çarşamba

Şüheda DEMİR

ZAMAN, DURMA ZAMANI DEĞİL-3 Ne Kadar ve Neye Gayretliyiz?

"Ey insan, gerçekten sen, hiç durmaksızın Rabbine doğru bir çaba harcayıp durmaktasın; sonunda O'na varacaksın." (İnşikâk - 6)

9 Nisan 2018 12:15
A
a
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّح۪يمِ

ZAMAN, DURMA ZAMANI DEĞİL-3  
Ne Kadar ve Neye Gayretliyiz?
 
Hamd âlemlerin Rabbi Allah'a mahsustur. O Allah ki, insanı, hiç ismi bile anılmazken katışık bir nutfeden yaratmıştır. Sonra ona ruh üflemiş ve böylece sakin bir et kütlesi olan cesedi harekete geçmiştir. Bunlardan bir kısmı anne karnından çıkınca hareketine devam etmiş, bir kısmı da sakin kalmış,canlılardan ziyade  kabir ehline yakın olmuşlardır.Hayat sürenlerden bir kısmı yaratacısının rızası doğrultusunda hareket etmiş kimisi de nefsin hevası ve şehvetleri yolunda, Allah'u Teala’nın gazabına doğru hareket etmişlerdir.Bu iki grup arasında büyük fark çeşitlerine göre hesaba çekileceklerdir.

 
"Ey insan, gerçekten sen, hiç durmaksızın Rabbine doğru bir çaba harcayıp durmaktasın; sonunda O'na varacaksın." (İnşikâk - 6)

Salat ve Selam kendisine tebliğ emri geldikten bu dünyayı terk edene kadar bir an bile durmadan ve yılmadan çalışan, tüm insanlığın Efendisinin onun ehl-i beytinin ashabının  ve onun hidayeti doğrultusunda yürüyüp bu dine yardım etmek için hareket eden, Allah yolunda musibetler karşısında yılmayan gevşemeyen, zaa'fa düşmeyen ve bu hayatta son nefesine kadar mücadele edenlerin üzerine olsun.
 
Önceki yazımda B)Doğru hareket diye başlık atmıştık ve 1. maddesini yazmıştık.

2)-Gayret= a)-Tarifi: Gayret; İnsanın içinde gizli olan ister iyi ister kötü olsun bir şeyi yaptırmak için harekete geçiren güçtür.Gayret iyilik yolunda olduğu zaman değerlidir ve kişiyi huzura kavuşturur.Kötülük yolunda gösterilen gayret de değersiz ve aşağılık bir gayrettir.Gayret,kişiye iyilik yolunda kendisiyle aynı yaş ve aynı şartlar altında olan kişilerin yapamadıkları veya sıkılıp bunaldıklarında çok uzun bir zaman içerisinde yapabildikleri işleri,çok kısa bir zaman içerisinde yaptırır.Gayreti az olan Müslüman da iyilik yapma yolunda ağır davranan ve kendisini gayret etmeye itici bir etken bulamayan kişidir.Bu yüzden İbnü-l-Cevzi kendilerine büyük sevaplar kazandıracak işleri yapmaya gücü yetip,tembellik veya gayretsizliklerinden dolayı bunları yapmayı arzu etmeyenlere şaşırarak şöyle diyor:''Aklın kamil olduğunun alameti,çok gayretli olmaktır.Alçakta kalmaya razı olan kişi alçaktır.''                                                                                                                                                 

Ragıb el-İsfahani ise gayretli olmayı bize şöyle tanımlıyor:''Kesin olarak büyük gayret sahibi olan kişi hayvani gayretlere razı olmayıp, karnı ve ferci için yaşamayan, Aksine şeriatın güzelliklerinde ihtisas sahibi olmak için çalışan böylece Allah'ın velilerinden olan, dünyada halifelerden, ahirette de yandaşlarından olan kişilerdir.''

B)İnsanları Değerlendirme Ölçüsü: Mücadele içerisinde eski olduğu halde mücadele ile ilgili bir işin kendisinden daha yeni birine verildiğini görüp,o kişinin niçin kendisinden daha üstün tutulduğunu kara kara düşünen, şeytanın tuzağına düşürdüğü kişiye diyoruz ki : ''İnsanlar görünüşlerine göre değil, gayretlerine göre değerlendirilirler.''(El Fevaid)                                                                                                                                                 

İnsanları değerlendirirken ölçümüz, İmam İbni Kayyım'ın ''görünüş'' olarak nitelediği; kadim, neseb, soyut ilim ve mal değildir. Adalet olmaksızın, disiplin fayda vermez. Görünüş değil, gerçek olmak için gayreti çoğaltıp iyilikte yarışarak olgunlaşmak gerekir. Bunun yanı sıra ilim talep etmek,o ilimle amel etmek ve sabretmek,başkalarına ilim öğretmek ve bunu yaparken de dikkatli davranıp ne yeni bir şey çıkaracak kadar aşırı ne de zarar verecek kadar eksik öğretmemek (disiplin) de gerekir.Bu şekilde yapan kişi değerlendirilmeden başarı ile geçer.Adil ve disiplinli bir kişi olur.Mücadele içerisinde büyük işler başarır.Bu işleri büyük bir gayret ve ihlasla yaparak,hedefine ulaşmaya çalışır. Öyleyse başını önüne eğip düşünen kişi, kendisinden başka kimseyi ve gayretinin azlığından başka hiçbir şeyi kınamasın. Çünkü kendisini o konuma getiren gayretinin azlığıdır. ''El Fevaid'' Adlı eserin müellifi şöyle diyor; ''Süpürgeciyi, lağım, çukuruna indiren; gayretinin azlığıdır.'' Süpürgeci gayreti az olduğundan tembellik etmiş bir sanat ve kendisine fayda verecek,  insanlar arasında hürmetle karşılanacak bir ilim öğrenmemiştir. Bunun için önünde sadece bir tek yol kalmıştır, o da pislikleri süpürüp temizlemektir. Hatta bu işinden de olmamak için,lağım çukuruna inip orayı da temizler.Demek oluyor ki gayreti az olduğu için insanlar arasındaki konumu düşük olmuştur.                                                                                                            

C)İstenilen Büyük Gayeler: Bir Mü'minin Cennet'in haşa gidilemeyecek şeylerle kuşatılmış olduğunu hissetmesi, onun bu büyük gayesine ulaşabilmesi için daha çok enerji sarfetmesini ve daha gayretli olmasını gerektirir. Çünkü bu büyük gayesini kuşatan söz konusu engelleri aşmalıdır. Eğer kişi bu büyük gayreti ve durmak bilmeyen hareketini, Allah'tan gayrisiyle olmak tehlikesinden arındırırsa o zaman Allah'ın izni ile büyük hedefini kazanmaya aday olur. İbnu-l Kayyım bunu şu sözleriyle vurgulamaktadır:''İstenilen büyük gayelerin gerçekleşmesi sahih niyete ve büyük bir gayrete bağlıdır. Bu iki özelliği kaybetmiş olan kişi gayesine erişemez. Eğer kişinin gayreti yüce ve yüksek ise, Allah'ın rızasına götüren amellerle meşgul olur ve eğer niyetinde sahih ise kul, O'na götüren yolda ilermeye başlar. Niyet yolu, gayret ise talep edileni tekleştirir. Talep olunan ile O'na giden yolda tekleşip birleştiği zaman gayeye ulaşmakta kolaylaşır. Eğer kişinin gayreti kötüye yönelik ise kötü şeylere takılır.''(El Fevaid)
Bu yüzden çok gayretli olmak, doğru ve sürekli hareket sahibi olanların en önde gelen sıfatlarından birisidir. Çok gayretli olan bir kişinin özelliği, iyilik yapmada hızlı davranmasıdır.                                                                                                                                                                                                                 

3)İyilikte Yarışmak: a)-Tarifi: Allah azze ve celle şöyle buyuruyor:

يُؤْمِنُونَ بِاللّٰهِ وَالْيَوْمِ الْاٰخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِۜ وَاُو۬لٰٓئِكَ مِنَ الصَّالِح۪ينَ

"Bunlar, Allah'a ve ahiret gününe iman eder, maruf olanı emreder, münker olandan sakındırır ve hayırlarda yarışırlar. İşte bunlar salih olanlardandır." (Âl-i İmrân - 114)

Hiç bir davetçi bu sıfata haiz olmadan, gayretli olarak nitelendirilemez. Ashab-ı Kiramın iyilikte yarışmaları: İyilikte yarışmak, iyilikle yarışmanın pratik şekillerinden biridir. İyilikte yarışmak da Ashab-ı Kiramın asil sıfatlarından biridir. Ashab-ı Kiram, iyilikte birbirleriyle rekabet ederlerdi: ''Ömer b. Hattab(r.a),Ebu Bekir (r.a) ile yarışır ve hiçbir zaman onu geçemezdi. Hz. Ebubekir (r.a) (hilafet) vazifesini üstlendiğini duyunca, kendisine; ''Vallahi; artık hiçbir şeyde seninle yarışmayacağım'' dedi. Ve yine Hz. Ömer (r.a):''Vallahi hangi iyilikte onunla Hz. Ebubekir (r.a) ile yarıştıysam beni o iyilikte geçtiğini gördüm''.diyor.


Bugün baktığımız da bizler ne için gayret gösterip neler için yarış yapıyoruz. Kendimize çeki düzen vermenin zamanı gelmedi mi? Gayretlerimiz, Yarışlarımız, Yaşantımız dahi Dünya hırsıyla dolup taşıyor. Allah c.c ayetinde:

وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ

"Bu dünya hayatı, yalnızca bir oyun ve '(eğlence türünden) tutkulu bir oyalanmadır'. Gerçekten ahiret yurdu ise, asıl hayat odur. Bir bilselerdi." (Ankebût - 64)

Ahiretimiz için gayret gösterip, yarışan kullarından oluruz inşallah...

Allah azze ve celle kalplerimizi ve ayaklarımızı bu yolda hedefe ulaşana dek sabit kılsın inşallah.

Devamı bidahaki yazımda inşallah...

Rabbim Hakkı Hak bilip Hakka sarılan batılın batıl olduğunu bilip batıldan uzaklaşan kullarından eylesin inşallah..
 
‘’ Oradaki duaları: 'Allah'ım, Sen ne yücesin'dir ve oradaki dirlik temennileri: 'Selam'dır; dualarının sonu da: 'Gerçekten, hamd âlemlerin Rabbi olan Allah'ındır.'’
(Yûnus - 10)


Selam ve Dua ile..Allah'a emanet olun.

 
 

Haber var islah eder, haber var ifsad eder